بنر سامان انتقال امن اطلاعات سامن

چگونه فایل ها را به صورت امن به اشتراک بگذاریم؟

اشتراک گذاری فایل

آنچه در این مقاله می خوانید:

اشتراک گذاری فایل فرآیند به اشتراک گذاری یک یا چند فایل می باشد. این فایل ها کامپیوتر یا رایانه شما موجود می باشند و می توانند از طریق یک شبکه رایانه ای ارسال شده و با شخصی در همان خانه، یک عضو تیم در محل کار، یک دوست در کشور دیگر یا با خودتان به اشتراک گذاشته شوند تا بتوانید از هر جای دیگر به فایل های خود دسترسی داشته باشید . فایل ها را می توان از طریق شبکه محلی در یک دفتر یا خانه به اشتراک گذاشت، یا  این که شما می توانید فایل ها را از طریق اینترنت به اشتراک بگذارید.

اشتراک فایل از طریق شبکه داخلی با اشتراک گذاری از طریق شبکه یکسان نمی باشد. برای به اشتراک گذاشتن فایل ها و ارسال آن، به دستگاه دیگری مانند رایانه یا تلفن نیاز است. اشتراک شبکه به این گونه می باشد که یک اتصال شبکه را به اشتراک می گذارد تا دستگاه های اطراف بتوانند به منابع شبکه دسترسی پیدا کنند.

 

انواع روش های اشتراک گذاری فایل ها

2 روش برای به اشتراک گذاری فایل ها از طریق شبکه ها موجود است، به طور مستقیم میان دو کامپیوتر و بین کامپیوتر و سرور.

زمانی که یک فایل بین یک کامپیوتر و یک سرور به اشتراک گذاشته می شود، کامپیوتر فایل را در یک فضای ذخیره سازی روی سرور بارگذاری کرده که در آن می تواند با دیگران به اشتراک گذاشته شود. افرادی که قصد دارند به فایل دسترسی داشته باشند، آن را مستقیما از آن سرور بارگیری خواهند کرد.

زمانی که یک فایل بین دو کامپیوتر از طریق شبکه به اشتراک گذاشته می شود، پرونده مستقیما به شخص دیگر ارسال خواهد شد. این کار معمولا با برقراری ارتباط مستقیم با دستگاه شخص دیگر، بدون ایجاد دخالت سرور در آن، به این نوع اشتراک گذاری فایل (peer-to-peer (P2P نام دارد.

 

نحوه اشتراک گذاری فایل ها و پوشه ها

نحوه اشتراک گذاری فایل ها و پوشه ها

روش های متفاوتی برای به اشتراک گذاری فایل ها از طریق شبکه وجود دارد و در حالی که برخی از روش ها نسبت به سایر روش ها آسان تر می باشد، اما در اصل همه شبیه به هم می باشند.

1-  اشتراک با یک ابزار انتقال فایل

یک برنامه انتقال فایل ها در صورت تقاضا راهی سریع برای به اشتراک گذاشتن فایل ها از طریق هر شبکه می باشد، گاهی اینترنت با کسی در کشور دیگری باشد یا یک شبکه محلی بین دو کامپیوتر در یک دفتر. برای استفاده از این ابزارهای اشتراک فایل اغلب نیازی به یک حساب کاربری ندارید و دستورالعمل ها اغلب ساده می باشند.

FTP نمونه ای می باشد که شامل تنظیم سرور FTP بر روی رایانه ای است که فایل ها را برای به اشتراک گذاشتن دارد. هر کسی که قصد دارد از فایل ها استفاده کند از یک سرویس دهنده FTP برای ارتباط با سرور برای بارگیری فایل ها استفاده می کند.

همچنین ابزارهای (peer-to-peer (P2P برای اشتراک فایل موجود هستند، مانند ShareDrop. با استفاده از این ابزار اشتراک فایل، یک URL خاص ارائه می دهید که به شما امکان بارگیری فایل های خود را می دهد و شما می توانید از رایانه خود چه چیزی را به اشتراک گذارید.

Taktafile و JustBeamIt سرویس های مشابهی می باشند که پرونده ها را از طریق اینترنت بین دو کامپیوتر به اشتراک می گذارند. دقت داشته باشید که شما علاوه بر این می توانید تورنت را مورد استفاده قرار دهید.

 

2- اشتراک گذاری از یک سرویس ذخیره سازی CLOUD

به اشتراک گذاری فایل نظیر سرویس ذخیره سازی ابری می باشد. با این وجود به جای ارسال پرونده به طور مستقیم به شخص دیگر، فایل به سرور ارسال خواهد شد که فایل را ذخیره می کند. بعد از ذخیره سازی پرونده در ابر (آنلاین)، دیگران می توانند در صورت داشتن لینک فایل، پرونده را بارگیری کرده و از آن استفاده کنند.

سرویس های ذخیره سازی ابر از  سرعت بالایی را برای بارگیری فایل ها برخوردار می باشند، سرعتی که ممکن است کاربر عادی نتواند آن را  پشتیبانی کند.

یک وب سایت ذخیره سازی فایل آنلاین را مورد استفاده قرار دهید تا همان فایل ها را با چند نفر به اشتراک بگذارید یا در آینده یک فایل را با شخصی به اشتراک بگذارید و دوباره آن را بار گذاری نکنید. فایل ها تا زمانی که بخواهید در حساب ذخیره فایل cloud شما ذخیره می مانند.

 

3- بیش از یک برنامه پیام رسان برای این کار موجود است

روش های رایج برای به اشتراک گذاری فایل ها

یکی دیگر از روش های رایج برای به اشتراک گذاری فایل ها بین رایانه، برنامه پیام رسانی می باشد. ایمیل و پیام کوتاه دو روش هستند اما روش های دیگری نیز موجود می باشد. به دنبال انتخاب برنامه ای باشید که در آن بتوانید انتخاب کنید که کدام فایل ها را به اشتراک بگذارید.

بعضی از برنامه هایی که از اشتراک فایل پشتیبانی می کنند شامل Facebook Messenger ،WhatsApp ،Slack و Skype می باشند. معمولا بیشتر آن ها از خدمات پیام رسانی مبتنی بر وب می باشند، به این معنی که می توانید بدون نصب هر چیزی فایل را به اشتراک بگذارید.

 

4- استفاده از سیستم عملیاتی برای اشتراک گذاری فایل

روشی دیگر برای به اشتراک گذاری فایل ها از طریق شبکه با سیستم عامل رایانه شما می باشد. اغلب ابزارهایی وجود دارد که می توانند این کار را انجام دهند، اگرچه این روش اغلب فقط برای به اشتراک گذاری فایل ها از طریق شبکه محلی مفید می باشد.

درایو مجازی راهی آسان برای راه اندازی شبکه اشتراک گذاری فایل در ویندوز می باشد. درایو مجازی به شما این قابلیت را می دهد تا فایل ها را مستقیما از رایانه دیگری که سهم شبکه را تنظیم کرده است بارگیری کنید. همچنین شما می توانید اشتراک گذاری فایل را در Mac و سایر سیستم عامل ها تنظیم کنید.

 

منبع :

https://momtazserver.com/%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%B1%D8%A7%DA%A9-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%81%D8%A7%DB%8C%D9%84-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%A2%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D9%86%D8%AC/