بنر سامان انتقال امن اطلاعات سامن

فایل شیرینگ تحت وب چیست؟

فایل شیرینگ تحت وب

آنچه در این مقاله می خوانید:

هدف از راه اندازی یک فایل سرور در حقیقت این می باشد که کاربران شبکه قادر باشند تحت شرایطی که مدیر شبکه تعیین می کند ، فایل ها و اطلاعات خود را در شبکه به شکل متمرکز به اشتراک بگذارند. اگرچه در حالت عادی کاربران این امکان را دارند که با استفاده از Tab ( سربرگ ) Sharing در هر پوشه بر روی کامپیوتر خود آن را به راحتی در یک شبکه به اشتراک گذارند.

 

جامع ترین گام ها برای راه اندازی فایل شیرینگ 

جامع ترین گام ها برای راه اندازی فایل شیرینگ 

1- بررسی نیاز های کاربران

اولین گام برای طراحی یک فایل سرور ، بررسی نیازهای واقعی کاربران از فایل سرور است. که در نتیجه آن به کاربران بر اساس نقشی که در شرکت به عهده دارند ، مجوزهای دسترسی مناسب به پوشه های فایل سرور داده خواهد شد. 

تصور کنید که یک شرکت فعال در زمینه کامپیوتر و IT دارید که شبکه آن بر اساس اکتیو دایرکتوری طراحی شده و نام دامین شرکت tosinso.com است ( البته دقت داشته باشید که شما همیشه برای نام گذاری دامین شبکه داخلی خود از پسوند local. را مورد استفاده قرار دهید) .

 این شرکت دارای دو سرور است که یکی به عنوان دامین کنترلر ( DC ) می باشد و دیگری راه اندازی برخی از نقشها (مثلا DHCP server وWeb server) را به عهده دارد و فقط عضو دامین می باشد. و همچنین شرکت دارای سه نوع گروه کاربری  به شرح زیر است:

کاربران بخش خدمات و کاربران فنی (گروه karmandan )

 کاربران بخش حسابداری و مالی ( گروه hesabdaran )

دستیاران مدیر شبکه ( گروه helpdesks )

مدیریت شرکت تصمیم می گیرد که فایل سرور دارای سه پوشه خاص ( به نامهای Public ، Accounting، Administrator ) برای به اشتراک گذاری در شبکه باشد و از هر دو سرور شبکه به عنوان فایل سرور مورد استفاده قرار گیرد. 

Public، برای کلیه کاربران شبکه

Accounting ، برای قرار دادن فایل های مالی و حسابداری شرکت توسط حسابداران شرکت

Administrator ، برای مدیریت شبکه و کاربران دستیار مدیر

 

2- بررسی حجم هارد دیسک ها

در اینجا قصد داریم که فایل سرور را بر روی هر دو سرور شبکه ( server1و server2) ایجاد کنیم . تصور کنید که ما بر روی این کامپیوتر های سرور ، تعدادی هارد دیسک با ظرفیت زیاد داریم که می توان از آن به عنوان یک منبع ذخیره سازی قابل اطمینان داده استفاده کنیم .

 کاری که حالا باید انجام دهیم این می باشد که این هارد دیسک ها را با یک ساختار حجم مناسب پیکربندی کنیم. چندین معیار برای پیکربندی هارد دیسک ها برای استفاده در یک فایل سرور موجود می باشد که از جمله داشتن قابلیت تحمل پذیری در مقابل خرابی ، کارایی مناسب و داشتن ساختار فایل NTFS برای دادن مجوزهای دسترسی به پوشه ها است.

 

3- اشتراک گذاری و سطوح دسترسی

سرور شبکه به عنوان فایل سرور

هدف ما از بکارگیری هر دو سرور شبکه به عنوان فایل سرور ، تقسیم پوشه های به اشتراک گذاری شده میان دو سرور و از این طریق کم کردن ترافیک شبکه بر روی سرورها است. در واقع با انجام این کار در صورتی که یکی از سرورها دچار مشکلی شود ، شما قادر خواهید بود به راحتی بخشی از فایل سرور را جابجا کنید و بر روی سرور دیگر قرار دهید.

 

4- تنظیمات DFS طبق دومین

همانطور که شما مشاهده کردید ، در زمان نصب امکان ایجاد و پیکربندی یک Namespace ( فضای نام – ریشه ) را در اختیار داشتید و همانطور که دیدید هنگام، زمان نصب DFS در کامپیوتر server1 ، یک Namespace (فضای نام) به نام File server ایجاد کردید و لینک هایی برای پوشه های Administrator و Accounting درون آن به وجود آوردید .

اما باید توجه داشته باشید که ممکن است  ما پوشه های جدیدی در سرور هایمان داشته باشیم که قصد داشته باشیم آن ها را درون شبکه به اشتراک بگذاریم و یا بنا بر نیازهای جدید تصمیم داریم برای بعضی از پوشه ها شبکه یک Namespace جدید ایجاد کنیم ، در این صورت ما باید همه این کارها را درون ابزار مدیریتی DFS انجام دهیم. ما در گام پنجم از سری مقالات راه اندازی فایل سرور سعی داریم به شیوه پیکربندی ابزار DFS بپردازیم .

 

منبع

https://microsoft.tosinso.com/fa/articles/430/%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%81%D8%A7%DB%8C%D9%84-%D8%B3%D8%B1%D9%88%D8%B1-(File-Server)-%D8%A8%D8%A7-DFS-%D9%88%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%88%D8%B2