بنر سامان انتقال امن اطلاعات سامن

نحوه راه اندازی فایل سرور در ویندوز 2019

نحوه راه اندازی فایل سرور در ویندوز 2019

آنچه در این مقاله می خوانید:

فایل سرور به کامپیوتر یا سروری متصل به شبکه که برای اشتراک گذاری منابع از آن مورد استفاده قرار می گیرد اشاره می کند. به ‌طور کلی، این ساز و کار مبتنی بر معماری کلاینت ‌سرور می باشد و به همین دلیل لازم می باشد که در شبکه سروری برای خدمت ‌رسانی به کلاینت ‌ها در نظر گرفته شده باشند.

 

راه ‌اندازی فایل سرور

زمانی که می خواهید یک فایل سرور را در یک شبکه سازمانی یا خانگی راه ‌اندازی کنید به دو مولفه نرم ‌افزار و سخت ‌افزار نیاز دارید. مولفه سخت ‌افزاری، سرور یا کامپیوتری می باشد که قرار است برای ذخیره ‌سازی و مدیریت فایل ‌ها از آن استفاده کنید. مولفه نرم ‌افزاری سیستم‌ عامل سروری می باشد که قرار است روی این کامپیوتر نصب شود.

در واقع به طور کلی می توان گفت، دو مدل دسترسی به فایل سرور موجود است. که یکی از طریق شبکه LAN و دیگری از طریق اینترنت می باشد.

 برای این منظور از پروتکل‌ هایی مانند پروتکل بلوک پیام ‌رسان Server Manage Block یا پروتکل سیستم فایل شبکه Network File System استفاده خواهد شد. تنها نکته ‌ای که هنگام دسترسی به فایل سرور باید به آن دقت داشته باشید سطح مجوزها می باشد.

 

DFS چیست؟

سیستم فایل توزیع شده Dfs

سیستم فایل توزیع شده Dfs سرنام Distributed File System به سیستم نرم ‌افزاری اشاره می کند که در آن فایل روی چند فایل سیستمی یا چند مکان نوشته (توزیع) خواهد شد. قابلیت ذکر شده امکان دسترسی یا ذخیره فایل‌ هایی که در مکان‌ های مختلفی ذخیره شده ‌اند را به شما می دهد. برای مثال، کاربران می ‌توانند به فایل‌ ها از هر شبکه یا کامپیوتری دسترسی داشته باشند.

سیستم فایل توزیع شده با هدف اشتراک‌ گذاری منابع و داده ‌ها توسط کاربرانی که به لحاظ فیزیکی در مکان ‌های مختلفی قرار دارند مورد استفاده قرار می گیرد. از نمونه‌ های بارز این مکانیزم باید به ایستگاه‌ های کاری و مین ‌فرهایی اشاره کرد که با شبکه LAN به یکدیگر متصل شده اند. 

 

فایل سرور تحت وب 

فایل سرور تحت وب، ساختاری می باید که این امکان را به شما می دهد تا یک سرور وب ‌محور که قابلیت دسترسی به آن از طریق اینترنت و پروتکل ‌های FTP و WebDav وجود دارد را پیاده‌ سازی و اجرا کنید. با این وجود، به لحاظ پیچیده بودن این فرایند و مشکلات زیادی به همراه دارد. 

به ویژه این که نیازمند نصب و پیکربندی آپاچی یا IIS می باشد. به همین دلیل معمولا اغلب  از سازمان‌ ها ترجیح می‌ دهند به جای استفاده از پروتکل FTP از شیرپوینت که محصولی جامع و کارآمد می باشد را برای این منظور مورد استفاده قرار دهند. یک روش جامع سازمانی که دردسرهای رایج را ندارد و یک مکانیزم اشتراک‌ گذاری و مدیریت جامع منابع سازمانی و اشتراکی را فراهم می آورد.

 

راه ‌اندازی DFS در ویندوز سرور 2019 

راه ‌اندازی DFS در ویندوز سرور 2019 

برای انجام این کار باید Server Manager را روی ویندوز سرور باز کنید و روی Add Roles and Features کلیک کنید. در مرحله بعد روی بخش Select server roles کلیک کرده و گزینه File and Storage Services را باز کنید و در انتها گزینه‌ های DFS Namespaces و DFS Replication را انتخاب کنید.

در ادامه باید پوشه‌ های اشتراکی را انتخاب کنید. نکته مهمی که باید در این بخش به یاد داشته باشید این است که پوشه‌ ها نباید روی خوشه یا فایل استوریج قرار بگیرند و باید در دسترس همه گره ‌های شبکه قرار داشته باشند. برای ساخت پوشه اشتراکی باید ابزار مدیریتی Server Manager را باز کنید و در ادامه روی File and Storage Services و سپس Shares کلیک کنید.

در ادامه شما باید گزینه Tasks را انتخاب کرده و گزینه New Share را انتخاب کنید. در این صفحه باید پوشه ‌هایی که قصد اشتراک‌ گذاری آن ‌ها را دارید مشخص کنید و پیکربندی ‌های مربوطه مثل تخصیص مجوزها را برای آن‌ ها اعمال کنید. بعد از انتخاب و پیکربندی پوشه‌ ها باید NameSpaces را از رابط DFS Management ایجاد کرده و آن ‌را پیکربندی کنید.

 زمانی که DFS را با موفقیت نصب کردید، در ادامه قادر به راه ‌اندازی و پیکربندی فایل شیرینگ در سرور 2019 خواهید بود.