بنر سامان انتقال امن اطلاعات سامن

شبکه خارجی WAN چیست؟

شبکه خارجی WAN

آنچه در این مقاله می خوانید:

مفهوم شبکه WAN 

شبکه گسترده WAN  مختصر شده کلمه Wide Area Network می باشد. WAN  یک شبکه رایانه ای بزرگ است که وظیفه ی آن وصل کردن شبکه های کوچک به یکدیگر است.از آن جا که شبکه های WAN  به یک مکان خاص متصل نیستند،به شبکه های محلی (LAN) اختیار می دهند تا در فاصله های طولانی با یکدیگر تماس داشته باشند.

آن ها همچنین رابطه و اشتراک اطلاعات بین دستگاه ها را از هر کجای دنیا آسان می کنند.شبکه های WAN  اکثرا توسط شغل های بزرگ برای وصل کردن شبکه های دفتری استفاده می شوند.

 

اهمیت شبکه  WAN

اشتراک داده سازمانی در سطح گسترده :  هنگامی که رئیس دفتر شرکت قصد دارد بعضی از داده ها را برای همکاران دفتر منطقه ای خود منتشر کند و سپس آن ها می توانند داده ها را با ذخیره در سیستم یا گروه مرکزی به اشتراک بگذارند.

ارتباطات ایمن و غیر قابل نفوذ :  مانور های نظامی برای برقراری ارتباط به یک شبکه کاملا امن نیاز دارند که WAN برای این پیش نمایش استفاده می شود.

رزرو و خرید:  سیستم رزرو راه آهن و شرکت های هواپیمایی از شبکه های WAN بهره می برند.

اشتراک داده بین سازمانی:  مرکز های متفاوت مثل دانشگاه ها می توانند به آسانی داده ها یا منابع را برای یکدیگر به انتشار برسانند.

 برای مثال منتقل کردن اطلاعات دانشجویان میهمان به سایر دانشگاه ها و یا فرستادن اطلاعیه برای شرکت در جشنواره ها یا انجمن های متفاوت.

WAN اتصال محلی ایستگاه های کاری: WAN  امکان اتصال محلی ایستگاه های کاری را مهیا می سازد که به سیستم ها یاری می رساند تا بدون متصل شدن به اینترنت با هم دیگر ارتباط برقرار کنند.

اشتراک منابع در سطح گسترده: WAN  به شما این فرصت را می دهد که مرجع هایی مثل چاپگرها، اسکنرها، دیسک سخت و دستگاه های نمابر و همه گره ها را به صورت عمومی منتشر کنید.

 

فناوری های شبکه WAN

فناوری های شبکه WAN

  1. سوئیچینگ بسته یا Packet switching

سوئیچینگ بسته یک روش انتقال داده می باشد که در آن یک پیام به چندین قسمت به نام Packet یا بسته تقسیم می شود که به طور مستقل ارسال می شوند.

هر یک از این بسته ها در گذرگاه های مختلفی که برای بسته بهترین گزینه باشد، فرستاده می شوند و در مقصد دوباره جمع می شوند.

هر بسته شامل یک قطعه به نام payload و یک بخش Header برای شناسایی است که شامل اطلاعات مقصد و ترتیب بسته ها است.بسته ها برای بررسی خرابی در 3 نسخه ارسال می شوند که در مقصد با هم مقایسه شوند و در صورت عدم موفقیت در تایید، درخواستی برای ارسال مجدد بسته ارائه بشود.

 

  1. مجموعه پروتکل TCP/IP

پروتکل TCP/IP در شبکه WAN چیست؟

 TCP/IP  مخفف Transmission Control Protocol/Internet Protocol  یک مجموعه پروتکل از پروتکل های ارتباطی بنیادی می باشد که برای اتصال دستگاه های شبکه در اینترنت امروز و سایر شبکه ها قابل استفاده می باشد.

 

  1. روتر (Router)

روتر یک دستگاه شبکه می باشد که به طور معمول برای اتصال شبکه های LAN  به یکدیگر برای ایجاد یک شبکه گسترده WAN قابل استفاده است.روتر در واقع به عنوان یک دستگاه شبکه گسترده WAN قابل تشخیص است.

 

  1. پروتکل MPLS

MPLS  مخفف Multiprotocol Label Switching می باشد که یک روش بهینه سازی مسیریابی شبکه است. این پروتکل داده ها را با بهره گیری از برچسب های مسیر کوتاه به جای آدرس های طولانی شبکه، از یک گره به گره دیگر هدایت می کند تا از جستجوی زمان بر جدول برای مسیریابی جلوگیری کنند.

 

مزایا و معایب شبکه داخلی WAN

مزایای WAN

مزایا و معایب شبکه داخلی WAN

WAN  به شما یاری می رساند تا یک منطقه جغرافیایی وسیع تر را در شبکه سیستم های خود پوشش دهید.بنابراین دفاتر تجاری واقع در مسافت های طولانی تر می توانند به راحتی ارتباط برقرار کنند.

از متصل شدن دستگاه هایی مانند تلفن همراه، لپ تاپ، تبلت، رایانه، کنسول بازی و غیره پشتیبانی می کند.اتصالات WAN می تواند با استفاده از فرستنده های رادیویی و گیرنده های داخلی دستگاه های مشتری نیز همکاری کند.با اتصال به ایستگاه های کاری مختلف، نرم افزار منابع را منتشر می کند.

از طریق شبکه گسترده WAN شما قادرید اطلاعات و پرونده ها را در یک منطقه بزرگتر به انتشار برسانید.

 

معایب WAN

این شبکه گسترده در کنار امکاناتی که عرضه می کند، معایبی را نیز به همراه دارد که برخی از آن ها را در ادامه مرور می کنیم.

هزینه راه اندازی اولیه شبکه WAN بسیار زیاد است.

حفظ و نگهداری شبکه WAN دشوار است. زیرا شما به کارشناسان ماهر و مدیران شبکه احتیاج دارید.

به دلیل درگیر شدن با چندین فناوری سیمی و بی سیم، به زمان بیشتری جهت حل مشکلات نیاز دارید.

شبکه WAN در مقایسه با سایر شبکه ها امنیت کمتری را ارائه می دهد. البته برخی از اتصالات و پروتکل های خاص این مشکل را تا حد زیادی برطرف می کنند.

 

منبع:

https://namatek.com/wan-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA/