بنر سامان انتقال امن اطلاعات سامن

شبکه محلی LAN چیست؟

شبکه محلی LAN

آنچه در این مقاله می خوانید:

شبکه محلی (LAN) کلکسیونی از دستگاه‌هایی می باشد که در یک جایگاه طبیعی مثل یک ساختمان، دفتر یا خانه به یکدیگر متصل شده‌ اند. یک شبکه محلی می‌ تواند کوچک یا بزرگ باشد، از یک شبکه خانگی با یک کاردان گرفته تا یک شبکه بنیادی با هزاران کاربر و دستگاه.

مشخصه مهم یک شبکه محلی، این است که دستگاه ‌هایی که در یک منطقه محدود و واحد هستند را به هم متصل می ‌کند. در مقابل، یک شبکه گسترده (WAN) یا شبکه منطقه شهری (MAN) نواحی جغرافیایی بزرگ ‌تری را در بر می گیرد.

 

تعریف شبکه محلی LAN

شبکه محلی (Local Area Network) دربردارنده کابل‌ها، نقاط دسترسی، سوئیچ‌ ها، مسیریاب ‌ها و دیگر اجزایی است که به دستگاه‌ ها این امکان را می دهد تا از روش شبکه ‌های گسترده به سرورهای داخلی، سرورهای وب و سایر شبکه‌ های محلی وصل شوند. 

بروز مجازی سازی همچنین به پیشرفت شبکه‌ های محلی مجازی دامن زده است که مدیران شبکه را قادر می‌سازد تا گره‌های شبکه را به صورت منطقی گروه بندی کرده و شبکه‌های خود را بدون احتیاج به تغییرات عمده زیرساخت تقسیم کنند. به عنوان مثال، در دفتری با بخش‌های گوناگون مثل حسابداری، پشتیبانی فناوری اطلاعات و مدیریت، سیستم های هر بخش می ‌توانند به طور منطقی به یک سوئیچ وصل شوند اما به گونه ‌ای تقسیم ‌بندی انجام می‌شود که انگار از هم جدا هستند و فاصله دارند.

 

اهمیت شبکه محلی LAN برای کسب و کارها

  • کاهش هزینه: شبکه‌ های محلی به کاهش قابل توجه در هزینه‌ های سخت افزاری و گردآوری منابع کارآمد یاری می رسانند.
  • افزایش ظرفیت ذخیره سازی: با یکپارچگی تمام داده‌ها در یک سرور ذخیره سازی داده مرکزی، تعداد سرورهای ذخیره سازی مورد نیاز کمتر شده و بازدهی مانور بیشتر می شود.
  • انعطاف پذیری بهینه :  می ‌توان داده‌ها را توسط هر دستگاهی از هر نقطه از روش متصل شدن به اینترنت در معرض دسترسی کارکنان قرارداد.

 

مزایای شبکه محلی LAN

مزایای شبکه محلی LAN

فایده های یک شبکه محلی مثل هر گروه از دستگاه‌ های متصل به یکدیگر وابسته هستند. این دستگاه‌ ها قادر اند از یک اتصال اینترنتی بهره ببرند ، فایل‌ ها را با یکدیگر به اشتراک بگذارند، در چاپگرهای مشترک کار کنند و توسط یکدیگر قابل دسترسی و حتی کنترل باشند.

شبکه محلی در دهه 1960 برای استفاده توسط کالج‌ها، دانشگاه‌ ها و مراکز تحقیقاتی (مثل ناسا) در درجه اول برای اتصال کامپیوتر‌ها به کامپیوتر‌های دیگر پیشرفت کردند. هنگامی که توسعه و تجاری سازی فناوری اترنت در سال 1980 و استاندارد سازی آن در سال 1983 صورت گرفت، شبکه ‌های محلی به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفتند.

مزایای داشتن دستگاه‌ های متصل به شبکه همیشه به خوبی درک شده بودند، تا زمانی که با به کارگیری گسترده فناوری وای فای شبکه محلی تقریبا در هر نوع قابل استفاده شدند. امروزه نه تنها مشاغل از شبکه محلی بهره می برند بلکه رستوران‌ ها، کافی شاپ ‌ها، فروشگاه‌ ها و منازل نیز از مزایای این شبکه استفاده می کنند.

اینک، تقریبا هر چیزی که قابل تصور است را می‌ توان به شبکه محلی متصل کرد، از کامپیوتر‌های شخصی، چاپگرها و تلفن‌ها گرفته تا تلویزیون‌های هوشمند، استریو، بلندگو ها، روشنایی، ترموستات ‌ها، پنجره‌ ها، قفل درها، دوربین‌های امنیتی و قهوه سازها، یخچال‌ ها و حتی اسباب بازی‌ها.

 

انواع شبکه محلی LAN

انواع شبکه محلی LAN

به طور کلی دو نوع شبکه محلی از جمله شبکه‌ های محلی کلاینت سرور و شبکه‌های محلی همتا به همتا موجود هستند. یک کلاینت سرور دربرگیرنده چندین دستگاه (کلاینت‌ها) متصل به یک سرور مرکزی می باشد که سرور ذخیره فایل، دسترسی به برنامه، دسترسی به دستگاه و ترافیک شبکه را مدیریت می ‌کند. کلاینت می‌ تواند بر هر دستگاه متصل باشد که برنامه‌های نرم افزاری یا اینترنت را اجرا کرده یا به آن دسترسی دارد.

کلاینت ‌ها یا با کابل یا از طریق اتصالات وای فای به سرور وصل خواهند شد. به طور معمول، مجموعه‌ ای از برنامه‌ها را می‌ توان در سرور شبکه محلی نگه داشت. کاربران می ‌توانند از طریق برنامه‌ هایی که روی سرور شبکه محلی اجرا می‌ شوند، به پایگاه های داده ، ایمیل، اشتراک ‌گذاری اسناد، چاپ و سایر خدمات دسترسی داشته باشند. اکثر شبکه‌های تجاری، دولتی، تحقیقاتی و آموزشی متوسط ​​تا بزرگ، شبکه‌های محلی بر پایه کلاینت سرور می باشند.

یک شبکه محلی همتا به همتا، سرور مرکزی ندارد و توانایی انجام بارهای کاری سنگین را مثل شبکه محلی مشتری سرور را ندارد و به همین علت اغلب کوچک ‌تر از کلاینت می باشد. در شبکه محلی همتا به همتا، هر دستگاه به طور مساوی در عملکرد شبکه سهم دارد. دستگاه ‌ها منابع و داده‌ها را از روش اتصالات سیمی یا بی سیم به سوئیچ یا روتر به اشتراک می ‌گذارند. 

 

منبع:

https://pingonet.net/%D8%B4%D8%A8%DA%A9%D9%87-%D9%85%D8%AD%D9%84%DB%8C-lan/