بنر سامان انتقال امن اطلاعات سامن

مزایا و معایب فایل شیرینگ یا (file sharing) چیست؟

مزایا و معایب فایل شیرینگ

آنچه در این مقاله می خوانید:

فایل شیرینگ روندی می باشد که از طریق برخی سازمان ها که در آن چندین کارمند به فایل های مشابه دسترسی دارند، مورد استفاده قرار می گیرد. طریق دسترسی به فایل ها بر حسب محیط کاربر تفاوت دارد. فایل ها قادر اند  بین دو رایانه به اشتراک گذاشته شوند، به این صورت که فایل ها در یک رایانه ذخیره شده و کاربر دیگری از طریق ایستگاه کاری خود به آنها دسترسی پیدا می کند.

همچنین امکان دارد فایل ها به جای ذخیره شدن در یک رایانه محلی، در یک سرور داخل شبکه جمع آوری شوند. سپس چندین کاربر می توانند به طور همزمان با مجوزهای مختلف مانند فقط خواندن  (read-only)، به فایل ها دسترسی داشته باشند. در محیط های ابری نیز فایل ها در سروری ذخیره شده و افراد از طریق اتصال اینترنت ایمن به آنها دسترسی پیدا خواهند کرد.

از آنجایی که فایل شیرینگ یک روش برای بررسی بر روی داده های سازمانی شمرده می شود، قبل از استفاده از آن باید مزایا و خطرات احتمالی استفاده از فایل شیرینگ را محاسبه کنید. با این کار می توانید مشخص کنید که چه نوع سیستمی می تواند در جهت ممانعت از تباهی داده و از بین رفتن آنها به شما یاری برساند.

مزایای فایل شیرینگ

  1. باعث پس انداز در وقت می شود.

هنگام استفاده از این روش دیگر کارمندان دلواپس  دشواری های احتمالی هنگام ارسال فایل ها از راه ایمیل، بارگذاری یا دانلود آنها نیستند. در برابر آنها می توانند به سرعت به داده های مورد نیاز خود در صورت نیاز دستیابی داشته باشند.

  1. عدم وجود نسخه های مختلف از یک فایل

به جای داشتن چندین نسخه از یک فایل با اطلاعات مختلف، تمام اطلاعات در یک محل بوده و همیشه به روزترین رونوشت از آنها حاضر می باشد.

  1. پس انداز در هزینه ها

مزیت فایل شیرینگ : افزایش پس انداز

زمان ذخیره داده ها در یک سرور شبکه یا سرور ابری: نیاز نیست دلواپس این باشید که اعضا، فضای ذخیره سازی کافی در ایستگاه های کاری خود دارند تا فایل ها را ذخیره کنند.

  1. پیشگیری از حذف شدن داده ها

در صورت خرابی رایانه ها، می توان داده های ذخیره شدن در سرور را با تهیه یک نسخه پشتیبان بازگردانیم.

  1. امکان تنظیم دسترسی های مختلف روی فایل ها

شما می توانید ساختار فایل های ذخیره شده روی شبکه را به گونه‌ ای تنظیم کنید که فقط آن گروه از کارمندانی که نیازمند دسترسی به داده ها هستند، از آن بهره ببرند. علاوه بر این شما حتی قادر اید کارهایی را که آنها با فایل ها انجام می دهند مانند فقط خواندن  (read-only) ، به روزرسانی (update) و ذخیره (save) رویت و کنترل کنید.

 

معایب و مشکلات فایل شیرینگ

  1. احتمال ربایش داده های اختصاصی و مهم

اگر کارمندی در سازمان شما عقاید و یا داده های اختصاصی کارمند دیگری را برداشته و به نفع خود از آنها استفاده کند یا آنها را به فروش برساند، قانون را نقض کرده است. در چنین شرایطی اگر برنامه‌ای ایمن برای به فایل شیرینگ و سرپرستی بر روی دزدی های احتمالی نداشته باشید، پیدا کردن شخص مسئول دشوار است.

  1. به میزان مشخصی از سرعت و پهنای باند نیاز دارید.

معایب فایل شیرینگ : نیاز به سرعت و پهنای باند مشخص

اشتراک فایل ها به حداقل سرعت اینترنتی نیاز دارد تا بتوان سریع و به آسانی به داده ها دسترسی داشت. اگر سرعت لازم وجود نداشته باشد، دسترسی به فایل ها بسیار کسل کننده است.

  1. افزایش خطر حین به اشتراک گذاشتن فایل ها به صورت عمومی

هنگامی که فایل ها به اشتراک گذاشته می شوند، خطر بیشتری وجود دارد که یک کارمند یا هکر خارجی بخواهد داده های محرمانه شرکت شما را در یک انجمن عمومی بصورت آنلاین منتشر کند.

  1. افزایش خطر آلوده شدن فایل ها

مشکلات فایل شیرینگ : افزایش خطر آلوده شدن فایل ها

خطر آلوده شدن فایل ها توسط بد افزار، باج افزار و ویروس ها در این روش تکثیر می یابد. به عنوان نمونه یک ویروس در یکی از رایانه‌ های متصل به شبکه سرور وجود داشته و هنگام دسترسی آن رایانه به سرور برای دستیابی به فایل ها، ویروس به سرور و سایر سیستم های متصل به آن انتقال داده می شود.

 

راز های فایل شیرینگ

  • راز یکم: این کار قانونی است

احتمالا مخفی ترین راز فال شیرینگ این است که این کار کاملا به صورت قانونی انجام می شد. افرادی هستند که از فایل شیرینگ برای اهداف غیر قانونی استفاده می ‏کنند اما این جریان این فناوری را غیر قانونی نمی ‏سازد. در اصل، افراد زیادی می باشند که از فناوری به‌ فایل شیرینگ به روش‏های قانونی و به دلایل کاملا حلال بهره می‏ برند. برای درک بهتر تفاوت فایل شیرینگ به طور قانونی و غیر قانونی، نحوه فایل شیرینگ را مورد بررسی قرار ‏می دهیم.

فایل شیرینگ معمولا به اصطلاحی به نام peer-to-peer یا نظیر به نظیر  (P2P) اشاره دارد. P2P   جانشینی برای شبکه‏ سازی قدیمی است. حالتی که فایل‏ هایی که به اشتراک گذاشته می‏ شوند در یک کامپیوتر بزرگ مرکزی به نام سرور ذخیره خواهند شد. برای مثال، محتوای یک صفحه وب که دارای تصویر و متن است در جایی از سرور ذخیره می‏ شود و وقتی آدرس را در مرورگر وب تایپ می ‏کنید، فایل‏های مربوطه جهت نمایش به کامپیوتر شما انتقال داده می ‏شوند. اما با استفاده از روش P ۲P فایل‏ ها در یک سرور ذخیره نمی ‏شوند.

در عوض، در کامپیوتر سایر کاربران باقی می ‏مانند و وقتی کامپیوتر شما درخواست فایلی را دارد، این فایل می ‏تواند از کامپیوتر دیگری که دارای یک نسخه کپی از فایل است، ارسال شود. اگر کامپیوترهای زیادی یک نسخه کپی داشته باشند، همه آنها می‏ توانند بخش‏های مختلف آن را ارسال کنند. سپس این بخش‏ها در کامپیوتر مقصد نوسازی می‏شوند. یکی از مزایای این روش این است که هزینه خریداری و مدیریت و نگهداری کامپیوترهای سرور را حذف می ‏کند. همچنین دانلود یک فایل به صورت بخش به بخش از کامپیوترهای گوناگون و نه فقط یک کامپیوتر سرعت این مراحل را به طور قابل توجهی افزایش می‏ دهد.

  • راز دوم: به ‌اشتراک گذاری آسان است

باور غلط رایج دیگر این است که اقدام به اشتراک ‏گذاری فایل گیج ‏کننده و مشکل است. این امر تا حد زیادی ریشه در این حقیقت دارد که نمی‏ توانید فایل‏ ها را با استفاده از مرورگر وب از سرویس‏های فایل شیرینگ دانلود کنید. بلکه باید برنامه ‏ای را برای مدیریت دانلود نصب کنید. علاوه بر برنامه‏ های مختلفی که وجود دارند، سیستم‏ های مختلف فایل شیرینگ نیز برای استفاده در دسترس می باشند.

مسلما این کار ممکن است در ابتدا ناخوشایند به نظر رسد، اما با فرض اینکه می‏خواهید فایل‏ ها را به طور قانونی و ایمن دانلود کنید، فقط یک سرویس وجود دارد که باید نگران آن باشید و آن Bittorent    می باشد. تا جایی که به ما ارتباط دارد، فقط یک برنامه فایل شیرینگ وجود دارد که برای استفاده از   Bitttorrent به آن نیاز دارید که آن  uTorrent می باشد. UTorrent: uTorrent  که مالک و سازنده آن Bittorrent است، برنامه ‏ای ساده برای مدیریت دانلودها می باشد. این برنامه منابع سیستمی معدودی را مشغول می ‏کند و تعداد نیازمندی ‏های حداقلی آن کم است. حتی این برنامه در یک کامپیوتر مجهز به ویندوز ۹۵ نیز قابل اجرا می باشد.

  • راز سوم: استفاده از آن آسان است

راز فایل شرینگ : استفاده اسان

متاسفانه مانند بسیاری از دیگر حوزه‏ های مرتبط با کاربرد کامپیوتر، فایل شیرینگ هم با اصطلاحات فنی خاص خود مانند هم‌ نظیر‌ها(peers)، پورت‏ها، تورنت‏ها، ردیاب‏ها  trackers) )و غیره همراه می باشد. البته امکان دارد خیلی ‏ها بگویند که این اصطلاحات چندان هم پیچیده نیستند که ما را اذیت کنند. اما در حقیقت اکثر این اصطلاحات فنیِ بی ‏معنی را می ‏توان نادیده گرفت. وقتی uTorrent را نصب می ‏کنید، این برنامه خود را به انواع مختلف فایل‏های Bittorrent ارتباط می‏ دهد.

پس از انجام این کار فقط باید تورنت مورد نظر برای دانلود را پیدا کنید و روی آن کلیک کنید. سپس uTorrent فایل مورد نظر را دانلود می ‏کند. یک نوار پیشرفت در پنجره اصلی uTorrent میزان دانلود فایل را نشان می‏دهد و پیامی شما را از اتمام دانلود باخبر می‏کند. ذکر این نکته مهم است که در حین و پس از دانلود، فایلی که دریافت می‏کنید، به طور هم ‌زمان از طریق کامپیوتر شما با سایر دانلودکننده‏‏ ها به اشتراک گذاشته می‏ شود. این بخش از کار در فرآیند به‌ فایل شیرینگ الزامی می باشد. هر شخصی که فایل را دانلود می‏کند به اشتراک ‏گذاری آن با سایر دانلودکننده‏ها یاری می‏رساند.

  • راز چهارم: یافتن دانلودهای قانونی آسان است

یک جستجوی سریع آنلاین برای (torrent) انجام دهید تا بلافاصله تعداد زیادی از مطالب دارای حق نشر را که دانلود آن غیر قانونی است، مشاهده کنید. شما مقصر نیستید اگر تصور کنید مطالب قانونی زیادی برای دانلود کردن وجود ندارد، اما در واقع این طور نیست. استفاده از ابزارهای به‌ فایل شیرینگ برای دانلود فایل ‏های کوچک بی ‏مورد است، زیرا این فایل‏ ها ظرف چند ثانیه دانلود می‏شوند.

اما در صورت تمایل به دریافت فایل‏های بزرگ مانند برنامه‏ های نرم‏ افزاری بزرگ یا حتی یک سیستم عامل، این ابزارها می ‏توانند کمک بزرگی باشند. برای مثال، دانلودهای Bittorrent برای بسیاری از بزرگ‌ ترین برنامه‏ ها و سیستم‏ های عامل رایگان موجود است. اگر فایلی برای دانلود از طریق یک سرویس فایل شیرینگ در دسترس باشد، یک تورنت باید در گزینه‏ های دانلود فهرست شده باشد. گرچه بعضی اوقات ممکن است مجبور باشید در صفحه وب مورد نظر کمی جستجو کنید.

  • راز ۵: از هر لحاظ رایگان نیست

 

فایل شرینگ رایگان نیست

همه رازهای دیگر فایل شیرینگ که تاکنون آشکار کرده‏ایم حتما به طور خوشایندی شما را غافلگیر کرده ‏اند. اما یک راز وجود دارد که ممکن است در هنگام دریافت صورت حساب پهنای باند شوک نسبتا ناخوشایندی را برای شما به وجود آورد: اگر بدون احتیاط از فایل شیرینگ استفاده شود، امکان دارد برای شما هزینه ‏بر باشد. علت آن ساده است. به‌ فایل شیرینگ امکان دانلود داده‏های زیاد را برای شما مهیا می ‏کند و در حین دانلود اطلاعاتی را نیز هم ‌زمان برای سایر کاربران ارسال می ‏کنید. اگر سرویس پهنای باند شما محدودیتی را برای میزان اطلاعات قابل دانلود یا آپلود در نظر بگیرد، تبدیل شدن به یک کاربر مشتاق فایل شیرینگ امکان دارد شما را مجبور به گذشتن از این محدودیت کند.

  • راز آخر: هیچ رازی وجود ندارد

قصد داشتیم برخی عقاید مرتبط با فایل شیرینگ را برطرف کنیم و رازهای این فناوری بزرگ را با شما در میان بگذاریم. نکته مهمی که باید به خاطر بسپاریم این است که فایل شیرینگ غیر قانونی نیست، از آنچه فکر می‏ کنید آسان‏تر است و از آن می ‏توان برای دانلود سریع تمامی انواع فایل استفاده کرد. با وجود چند وب‏ سایتی که پیش ‏تر به آنها اشاره شد، یافتن دانلودهای قانونی می‏تواند آسان باشد. بنابراین از فایل‏های دارای حق نشر دوری کنید و محدودیت‏های دانلود ارائه‏ دهنده خدمات اینترنتی خود را کنترل کنید. خواهید دید که فایل شیرینگ می ‏تواند یکی از آسان ترین روش‌ها برای دریافت سریع ‏تر فایل‏ها باشد.

منابع:

https://vista.ir/w/a/16/22o3a

https://rasamserver.com/what-are-the-pros-and-cons-of-file-sharing/