بنر سامان انتقال امن اطلاعات سامن

مفهوم فایل شیرینگ

مفهوم فایل شیرینگ

آنچه در این مقاله می خوانید:

در اینترنت و فضای مجازی، برنامه های بسیاری وجود دارد که کار آن ها به اشتراک گذاشتن فایل می باشد. اما بحثی که ما در این مقاله به صحبت درباره آن می پردازیم این است که هر برنامه ای که کار اشتراک گذاری فایل انجام می دهد، از یک پروتکل file sharing protocol یا پروتکل هایی جهت به اشتراک گذاشتن فایل بهره می برد.

 برای دریافتن اینکه شما از کدام طرح اشتراک گذاری فایل استفاده کنید، آگاه بودن از ویژگی های پروتکل مربوطه همراه با جهات مثبت و منفی شناخت و دید خوبی را به ما عرضه خواهد کرد.

در ادامه مطلوب ترین پروتکل ها اشتراک گذاری فایل را بازبینی می کنیم و همچنین اینکه بدانیم از هر کدام آنها در چه فرصتی استفاده کنیم ،یعنی متوجه می شویم که در چه شرایطی از کدام این file sharing protocol ها بهره ببریم.

 

FTP

 FTP   خلاصه ی File  Transfer  Protocol می باشد و راهی عمومی و همیشگی است که اعضا جهت واگذاری اطلاعات در شبکه مورد استفاده قرار خواهند داد. شما می توانید با بهره از FTP دریافت و بارگذاری پرونده داشته باشید و این اغلب برای واگذاری فایل بین یک host و سرور یا وب سایت مورد استفاده قرار می گیرد. شما با استفاده از port forwarding قادر به استفاده از FTP  سرور خود از دنیای اینترنت هم می باشید. برنامه های بسیاری از جمله   filezilla  یا cuteftp و بسیاری دیگر موجود هستند که از این پروتکل بهره می برند.

 

SFTP

SFTP

پروتکل SFTP ، بر اساس SSH می باشد و همانطور که از نام آن مشخص است  SFTP  نمونه متفاوتی از FTP است که راه و روشی ایمن تر از FTP می باشد.SFTP خلاصه ی Secure File Transfer Protocol می باشد و فرستادن فایل مبتنی بر SSH است.

 این پروتکل میتواند connections های آن را جهت فرستادن پرونده انجام دهد و همچنین برای سیستم های local و همچنین Remote system  استفاده شود. SFTP یک گزینه مناسب تر و همینطور پسندیده تر از بابت ایمنی می باشد. اکثر برنامه هایی که از FTP حمایت می کنند نیز از SFTP حمایت می کنند.

 

SCP

SCP خلاصه ی عبارت Secure Copy protocol می باشد که روی پروتکل Secure Shell- SSH کار می کند و می تواند برای انتقال فایل بین  local host   و remote host  یا بین دو remote host مورد استفاده قرار بگیرد. SCP بر اساس پروتکل BSD RCP کار می کند و از آنجایی که روی SSH تمرکز می کند، SCP از همان اجزا برای شناسایی شخصیت استفاده می کند. SCP  در بستر TCP و با شماره پورت 22 کار می کند و یک کلاینت می تواند با استفاده از این پروتکل، بارگیری و بارگذاری برای یک یا چندین پرونده داشته باشد و در ضمن RFC برای این پروتکل وجود ندارد.

 

WEBDAV

 Webdav مخفف عبارت Web Distributed Authoring and Versioning  است و extension از پروتکل http می باشد. این پروتکل به چندین کاربر از راه دور یا ریموت اجازه می دهد تا اشتراک گذاری فایل و ویرایش محتوا را از طریق اینترنت انجام دهند. Webdav  برخی از ویژگی های منحصر به فرد مانند توانایی قفل کردن فایل ها را فراهم می سازد و همین امر مانع از  overwrite  خواهد شد.  Webdav همینطور از propert های XML هم حمایت می کند.

 

SMB

پروتکل SMB مخفف عبارت Server Message block است و یک پروتکل application layer protocol است. این یک پروتکل است که عمدتا برای دسترسی مشترک به پرینترها، فایل ها و پورت ها استفاده می شود ضمن اینکه این پروتکل، ابزار های اعتبارسنجی بین فرآیند ارتباطات را هم فراهم می کند. این مورد اغلب با ویندوز استفاده شده و قبل از شروع Active Directory  به عنوان شبکه مایکروسافت ویندوز شناخته می شد. 

NFS

NFS

NFS  مخفف Network File System می باشد و یک پروتکل استاندارد است که در یک فایل سیستم توزیع شده distributed file system  استفاده می شود.این پروتکل عمدتا در ساختارهای client-server مورد استفاده قرار می گیرد و کاربران می توانند فایل ها را در یک سیستم ریموت مشاهده، ذخیره و به روز رسانی کنند. برای استفاده از پروتکل چندین پیشنیاز وجود دارد و ممکن است در کار با سیستم های لینوکسی راحت تر باشد. این یک پروتکل محبوب و عمومی دسترسی به فایل سیستم است.  NFS یک استاندارد برای ذخیره سازی شبکه متصل به شبکه NAS است. پروتکل به کاربران اجازه می دهد فایل ها را در یک شبکه از راه دور مشاهده، ذخیره و به روز کنند.  SAMBA مناسب کاربران ویندوزی و برای کاربران لینوکس و یونیکس، NFS گزینه مناسبی است.

 

GIFT 

GifT  برای انتقال فایل در اینترنت Internet file transfer  مورد استفاده است که یک سرویس دهنده نرم افزاری است.  giFT پروتکل نیست ولی این امکان را فراهم می کند تا برای انتقال فایل، چندین پروتکل اشتراک فایل همکاری کنند.  giFT دارای GUI یا رابط کاربری ای ساده است که plugin ها را load و پروتکل های مختلف را اجرا می کند. خیلی ساده است که از یک پلتفرم یکپارچه برای دسترسی به چند پروتکل اشتراک فایل را استفاده کنیم و ضمن اینکه از ویندوز، macOS  و لینوکس هم پشتیبانی می کند.

منبع:

https://khoshamoz.ir/index.php/post4707